Bube in Business deel 2 – Onze Retail-ondernemers, sterk en creatief door de covid-crisis

 

Tijdens een boeiende middag in juli in de kassen van ‘De Hemeltjes’ spreek ik met een aantal van onze retail leden Jan van Brunschot, Berrie Peek, Christianne en Cees Robben en Gertjan Lensvelt. ‘We hebben een lastige tijd achter de rug en zeker voor de ondernemers met een winkel waren het onduidelijke tijden. Lock down en wel of niet open mogen? Was je wel of niet een essentiële winkel, hoeveel mensen mochten er in je zaak? Hoeveel tijd mochten mensen in je winkel zijn? Hoe konden ze een tijdslot reserveren. En als je niet open kon zijn, wat mocht dan wel? Moest je dan maar ineens een webshop openen zodat mensen artikelen online konden komen om dan een paar uur later bij een afhaalbalie buiten de spullen op te halen?’

Wat valt op? De enorme creativiteit en veerkracht van onze retail-partners bij BUBE. We hebben er met zijn allen goed op geanticipeerd, alhoewel alle maatregelen ook de nodige kosten met zich meebracht. Van strepen op de grond, hand-sanitizers, spatschermen, tot complete nieuwe verkoopmethoden.

 

Cees en Christianne Robben van De Hemeltjes. ‘Aan een webshop hebben we niet gedaan, maar we hadden natuurlijk wel een uitdaging met een bepaalde hoeveelheid mensen binnen. Gelukkig heeft het nooit tot problemen geleid. De Kerst zijn we prima doorgekomen met de verkoop van bomen buiten. En toen het voorjaar begon en mensen weer de tuinen wilden vullen, mochten we de mensen weer ontvangen. Uiteindelijk hebben we gemerkt dat mensen veel meer aandacht gingen besteden aan planten voor binnen en buiten. En niet alleen vorig jaar, maar ook dit jaar hebben mensen de weg naar ons goed weten te vinden.

Maar hoe doe je dat met de verkoop van computers? Jan van Brunschot vertelt, dat een goede laptop of computer absoluut noodzakelijk was en dus mocht de winkel open. Reparatie en computers behoorden ook tot de essentiële winkels en Set in Point was daarom ook gewoon voor klanten. ‘Wij hebben het echt heel druk gehad. Door een tekort aan onderdelen is er zelfs een behoorlijk tekort ontstaan aan nieuwe laptops. Er is zelfs een tijd een wachtlijst geweest en bestelde ik ook alles wat ik kon krijgen.

 

Maar koop je ook een auto online?

Gertjan Lensvelt van Citroen Bertens zegt volmondig ja. ‘Je zou het niet bedenken maar wij hebben heel snel een online winkel gecreëerd om een occasion te verkopen. Doordat onze website weer terug te vinden was via de grotere platforms hebben we bestellingen gekregen vanuit heel Nederland.

Soms kwamen mensen uit Groningen of Limburg bij ons een 2e hands auto ophalen. Proefritten? Deze konden wel doorgaan, met alle veiligheidsregels in acht nemend.

De Mitra Drankenspeciaalzaak van Berrie Peek uit Koningsoord behoorde ook tot de essentiële winkels. ‘De lock down begon in november en wij merkten dat onze klanten met de opgelegde beperkingen thuis de gezelligheid opzochten. Er werden betere wijnen en exclusievere dranken gekocht. Ons hoogte punt lag wel rond de feestdagen, je zag dat de mensen met de feestdagen echt thuis van goede dranken wilden genieten.

 

Live local, buy local

Wat is nog meer opgevallen? ‘De mensen uit de dorpen Udenhout en Berkel-Enschot zijn enorm trouw en probeerden ook daar waar mogelijk bij de lokale ondernemers te bestellen en te kopen. Live local, buy local was het devies. We hebben wat dat betreft veel qua lokale winkeliers en alle ondernemers zijn enorm service gericht. Mensen zijn loyaal naar ons en komen graag naar onze winkels.’

Trends en ontwikkelingen

Er zijn wel trends en ontwikkelingen te ontdekken. Er dreigt op veel plekken een tekort aan grondstoffen. Staal, hout, onderdelen/chips voor auto’s. er is een enorme vraag en dat drijft de prijs op. Vanwege de tekorten in grondstoffen loopt ook productie trager en ontstaan er wachtlijsten. Dat geldt voor nieuwe auto’s waar door ook occasions interessanter worden. Ook op het personele vlak is het lastig goede mensen te vinden. In feite sta je dan in een spagaat: enerzijds wil je iedereen helpen, maar door de tekorten worden levertijden langer en door de duurdere grondstoffen prijzen hoger. Naar verwachting zullen veel artikelen echt duurder worden.

 

Is door het online gaan de weg open naar een winkelcultuur in de dorpen van alle dagen open?

Geconcludeerd wordt dat dat nog niet het geval is in het dorp. Weliswaar zijn supermarkten al alle dagen open, en zijn er inmiddels in het winkelcentrum al ondernemers die volgen, maar lang niet iedereen doet mee aan deze trend.

‘Het is wel een mooi initiatief’, verzuchten Cees en Christianne. ‘maar mij zijn maar een aantal zondagen in het jaar open. Bijvoorbeeld met Pinksteren en Moederdag. Dat is meer dan genoeg. De mensen komen gelukkig ook op de andere dagen en zolang ze onze kwaliteit kennen, vinden ze ook niet nodig dat we per sé dat we ook op zondag open moeten zijn.’

 

Hoe ziet jouw branche er over 10 jaar uit?

Het is nu niet te voorspellen of de schaarste in grondstoffen en de stijgende prijzen ervoor zorgen dat er de komende jaren een verschuiving ontstaat naar alternatieven. Mensen zullen nog steeds computers nodig hebben, een auto, en eerste levensbehoeften. Maar de huidige ontwikkelingen zien er niet gunstig uit.

Daarbij is in iedere branche de bemoeienis van de overheid te voelen. Duurzaamheid bijvoorbeeld. Er zijn veel eisen en regels en iedere keer moet dit weer aangepast worden. ‘Maar de mensen verwachten ook van je dat je dit doet, je kunt niet echt een bedrijf runnen zonder er op te letten hoe je omgaat met verpakkingen, afval, of weer een oud apparaat dat je inneemt.’

Zelf zien Christianne en Cees zich over 10 jaar lekker genieten van hun pensioen en ook Jan verwacht dat hij dan ergens op een mooie boot van zijn rust geniet. Maar stilzitten zullen de ondernemers zeker niet. ‘Daarom ben je ook ondernemer, we zullen altijd wel met iets bezig zijn’.